Skip to main content
1.9.2020

Yhteistyökumppanina ravintola-alalla: Case Uniresta Oy

Ravintola-ala on kokenut todella kovan iskun koronan myötä. Suurin osa yrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöään, osa jopa irtisanomaan, ja vaikka rajoituksia on vapautettu, töitä riittää kannattavuuden varmistamiseksi.

Pitkäaikainen yhteistyökumppanini Uniresta Oy on päässyt loppukesällä ja syksyllä avaamaan toimipisteitään kevään lockdownin jälkeen. Rohkeana ja eteenpäin katsovana toimijana se luo myös uutta: Ravintola Pekuri on avattu Kauppakortteli Pekurin ylimpään kerrokseen ja lokakuun alussa avautuu uusi H2O Konstila Kulttuurikeskus Valvelle. Tunnustan, että Ravintola Pekurista tuli hetkessä minun lempipaikkani lounaalle: hyvä ruoka ja sujuva asiointi ovat aina olleet tärkeitä kriteereitä, mutta uudessa maailmassa myös riittävä tila nousee entistä tärkeämmäksi.

Uniresta Oy: uuden luomista ja muutoksessa elämistä

Uniresta Oy:n toimitusjohtaja Kaija-Liisa Silvennoinen kertoo yhteistyökokemuksistaan seuraavaa:

"Uniresta on ollut viime vuosina isoissa muutoksissa – muutoinkin kuin koronan takia. Perinteisestä ja tutusta toimintatavasta siirtyminen uuteen ja kokeilevaan on ollut mahdollisuus henkilöstöllemme, mutta aiheuttanut myös haasteita niin henkilöstölle kuin henkilöstöjohtamiselle. Suurimmat muutokset ovat olleet Unirestalle perinteisen opiskelijaravintolatoiminan osuuden pienentyminen ja uuden H2O -ketjun rakentaminen.

Anu on auttanut muutoksissa niin perustusten rakentamisessa kuin myös toiminnan kehittämisessä. Anun avulla olemme saaneet henkilöstön osallistumaan aktiivisesti muun muassa arvotyöskentelyyn, kahden ketjun strategioiden rakentamiseen, työhyvinvoinnin jatkuvaan parantamiseen sekä myynnin kehittämiseen. Työhyvinvointikyselyn mukaan arvot näkyvät työntekijöiden arjessa ja muutoksista huolimatta työhyvinvointi eri osa-alueilla on meillä vuosien mittaan kasvanut.

Anun avulla olemme saaneet henkilöstön osallistumaan aktiivisesti muun muassa arvotyöskentelyyn, kahden ketjun strategioiden rakentamiseen, työhyvinvoinnin jatkuvaan parantamiseen sekä myynnin kehittämiseen.

Anu on vetänyt meillä useita yhteisiä ja toimipistekohtaisia tilaisuuksia ja myös antanut esimiehillemme lisää osaamista valmentavaan ja osallistavaan otteeseen Valmentavan johtamisen koulutuksessa. Siinä käytetty Insights Discoveryn malli on tuonut esimiehillemme lisää itsetuntemusta ja muiden ymmärtämistä sekä konkreettisia työkaluja johtamiseen.

Anun vahvuus valmentajanamme on se, että hän ei anna "oikeita" vastauksia vaan ohjaa valmennuksissa osallistujia hyvillä kysymyksillä. Tämä on osoittautunut parhaaksi lähestymistavaksi meillä. Kokenut henkilöstömme useimmiten tietää itse, miten asiat kannattaa tehdä – välillä kuitenkin jonkun pitää auttaa pukemaan asiat sanoiksi ja teoiksi. Myyntivalmennus oli tästä hyvä esimerkki: vaikka henkilökuntamme ei koe olevansa myyjiä, olemme Anun valmennusten avulla nostaneet myyntiämme reilusti!

Myyntivalmennus oli tästä hyvä esimerkki: vaikka henkilökuntamme ei koe olevansa myyjiä, olemme Anun valmennusten avulla nostaneet myyntiämme reilusti!

Minulle henkilökohtaisesti Anu on toiminut apuna ja tukena myös henkilöstön yhteisten tapaamisten ulkopuolella. Hän toimii hyvänä sparraajana tilanteissa, kun etsin jonkin tilanteeseen ratkaisua. Yhteistyömme rakentuu täydelle luottamukselle, joka on kestänyt jo yli kymmenen vuoden ajan."

Kiitos Unirestalle ja Kaija-Liisalle mahtavasta yhteistyöstä – tästä on hyvä jatkaa seuraavat kymmenen vuotta