Valmentava johtaminen ei ole nössöilyä

Menestyvän johtajan ja esimiehen tärkein tavoite on innostaa, ohjata ja kannustaa työyhteisöä tekemään parhaansa joka päivä tavoitteiden saavuttamiseksi. Moni esimies ja johtaja on noussut asemaansa vahvan työn substanssiosaamisen, prosessien hallinnan ja asioiden johtamisen kautta, jolloin roolin muuttuminen tuottaa päänvaivaa. Pehmeät vaikuttamisen keinot kasvattavat arvoaan: moni johtaakin jo ilman perinteistä esimiehen roolia. Perinteinen esimiehen auktoriteettiasema menettää […]

Myynnillinen ote asiakaspalvelussa

Myyjät myyvät ja asiakaspalvelu palvelee. Vai kuinka? Asiakaspalvelijoiksi itsensä mieltäville myynti on epämiellyttävää. Se on tyrkyttämistä, luukuttamista, kylmiä puheluita ja tuotteiden sekä palveluiden tarjoamista asiakkaille, jotka eivät ole niitä pyytäneet. Asiakaspalvelu sen sijaan on mukavaa: on kiva auttaa, tarjota tukea asiakkaan ongelmatilanteissa, hoitaa homma silloin kun asiakas sitä pyytää. Asiakaspalvelu on asiakkaan tarpeiden mukaan reagointia […]

Työnohjaus – hyvä menetelmä, mutta huono nimi

Syksyn Fakta-lehti (marraskuu 2014) oikoo harhaluuloja työnohjauksesta. Alaotsikko on tuttu myös omassa työssäni: ”Työnohjaus on hyvä menetelmä mutta huono nimi, josta syntyy helposti vääriä käsityksiä.”. Työnohjaus yhdistetään usein työhönopastukseen, perehdyttämiseen ja johtamiseen – tässä on kuvattu työnohjausta ja sen toimintaa hieman tarkemmin. Työnohjaus on prosessi, jonka aikajänne on useimmiten vuosi ja tapaamisia on kerran kuukaudessa. […]